Interzicerea trotinetelor electrice reprezintă un pas înapoi în evoluție

trotinetele electrice nu ar trebui interzise-min

Brusc, multor persoane li se par îngrozitoare trotinetele electrice și vor să le interzică. Fac rău, dom’le, nici nu mai au pe unde să se plimbe, că poc, sunt lovite de câte o trotinetă! Am citit de curând un articol pe un blog, nu vreau să dau sursă pentru că nu merită să vă bateți capul cu el, și efectiv m-am crucit în momentul în care am realizat de câtă prostie pot da dovadă unii oameni.

Mămicile sunt îngrozite că nu-și mai pot plimba copiii prin parc de frica trotinetiștilor care nu respectă nici o regulă. Serios?! Păi de biciclete nu vă este teamă? De ăia care se plimbă cu rolele nu vă e frică să nu cumva să cadă peste odraselele voastre? Nu este nevoie să ocoliți voi trotinetele, vă ocolesc cei care le conduc, don’t worry, nimeni nu își dorește să dea peste cineva sau să creeze vreun accident. În plus, trotinetele electrice sunt echipate și cu frâne, deci nu trebuie să vă faceți griji gândindu-vă că se va năvăli vreun meteorit peste voi.

Citisem cum că sunt foarte multe persoane deranjate de faptul că trotinetele circulă pe trotuar. So what? Mașinile parcate pe trotuar neregulamentar nu vă stau în cale? Sunt mai ok? Nu am văzut pe nimeni să se plângă de lucrul asta, de mașini parcate total aiurea care încurcă circulația pietonilor.

De ce să îți dorești interzicerea trotinetelor electrice când ele ar putea fi soluția pentru a scăpa de trafic? E mai ok să stăm ca nebunii ore-n șir bară la bară decât să folosim trotineta electrică ca mijloc de transport? Este adevărat, nu avem încă piste în multe orașe din țară iar în lipsa lor chiar este nevoie să existe niște reguli bine stabilite. Dar să-ți dorești cu atâta ardoare să fie interzise? De ce? Poate doar pentru că ești genul de persoană căreia îi place să-și pună fundul în mașină și să se deplaseze peste tot cu autoturismul, pentru că … de ce nu?

De fumul mașinilor diesel nu se plânge nimeni? De ce să mergem cu vehicule/autovehicule electrice când putem să ne omorâm singuri cumpărând în continuare mașini diesel? Toți vor „o tară ca-n afară” dar nimeni nu este dispus să facă nimic. Păi de ce să renunț eu la confort și să merg cu bicicleta sau cu trotineta când pot să mă deplasez cu mașina?

Noi, eu și iubitul meu, folosim trotinete electrice de aproximativ 2 ani de zile. Nu o să menționez aici cam câte avantajeze avem de când ne deplasăm pe 2 roți, ci o să menționez doar faptul că nu am avut nici măcar un incident neplăcut în toată această perioadă. Nu am accidentat pe nimeni, nu am căzut în cap, nu am lovit nici o mașină. Regulile pe care le respectăm sunt destul de simple: nu circulăm cu viteză maximă pe acolo unde carosabilul nu permite (gropi, denivelări), nu facem slalom printre pietoni, circulăm cu echipament de protecție, purtăm veste reflectorizante seara, avem trotinete echipate cu claxon, stop și far.

Pe Adina Arustei o urmăresc pe Instagram și văd des cum postează cum o duce pe fetița ei la grădiniță cu trotineta. Big like, e o mămică responsabilă pe care chiar o admir! 🙂

43 Comments

  • pe aici sunt benzi separate si tot ce e cu roti merge pe banda si nu pe trotuar.
    Altfel, imi aduc aminte cand au aparut masinile ca cei cu carutze cereau interzicerea /taxarea lor pt ca deranjeaza, ca sunt o sursa de zgomot si prea rapide etc.

    • In Romania sunt foarte putine orasele care au piste speciale pentru biciclete/trotinete sau benzi pe carosabil. Eu prefer sa merg pe trotuar, acolo unde se poate, pentru ca printre masini ar insemna sa inspir tot fumul.

  • In Olanda sunt interzise pe pistele de biciclete, de asta eu mi-am luat trotineta clasica, dar nu inteleg mecanismul, ca e voie de ex cu scootere care merg cu viteza mai mare decat trotinetele
    Cred ca am citit si eu articolul ala, are multe probleme de logica. Mai tin minte ca am citit undeva si m-a amuzat cum cineva bestelea maxim un utilizator de trotineta electrica, ca polueaza, ca una, ca alta, ca dupa aia sa reiasa ca de fapt conducea zilnic la munca o masina diesel. Spre deosebire de poluantul utilizator de trotineta :))

    • Posibil sa-l fi citit si tu, la Printesa Urbana l-am gasit, scris de sotul ei. 🙂 Pe mine m-au uimit si comentariile, nu doar articolul in sine. Mamicile astea care isi fac griji in privinta trotinetelor, dar nu au nici o problema cu masinile diesel sau cu faptul ca trotuarele sunt invadate de masini parcate aiurea. Mda …

      Sunt convinsa ca si producerea trotinetelor si masinilor electrice implica un anumit grad de poluare, dar nu poate fi absolut deloc comparat cu poluarea motoarelor diesel. Romanii si bulgarii cred ca sunt singurii care mai cumpara epavele pe care germanii le vand in loc sa le dea la rabla. In ziua de astazi toti isi permit sa-si cumpere o masina, o rabla de 1000-2000 euro. Romanii nu au nevoie de aer curat, ci de confort.

    • Chiar nu mai tin minte unde am citit, dar da, nu se compara nivelul de poluare oricum ai lua problema, de la fabricatie la utilizare si reciclare

  • „Noi, eu și iubitul meu, folosim trotinete electrice de aproximativ 2 ani de zile. Nu o să menționez aici cam câte avantajeze avem de când ne deplasăm pe 2 roți, ci o să menționez doar faptul că nu am avut nici măcar un incident neplăcut în toată această perioadă. Nu am accidentat pe nimeni, nu am căzut în cap, nu am lovit nici o mașină. Regulile pe care le respectăm sunt destul de simple: nu circulăm cu viteză maximă pe acolo unde carosabilul nu permite (gropi, denivelări), nu facem slalom printre pietoni, circulăm cu echipament de protecție, purtăm veste reflectorizante seara, avem tortinete echipate cu claxon, stop și far.”

    Voi.
    Asta nu inseamna ca si restul fac la fel. Aici, in Bucuresti, sunt pericol public. Saptamana trecuta era sa accidentez grav doi copii si o proasta in toata firea, pentru ca mi-au sarit cu trotineta in fata, dintre masini. 3 persoane in 3 zile. A devenit o jungla. Chiar si pe trecerea de pietoni au inceput sa sara, brusc. Risti sa ti-o iei din cauza lor, pentru ca, spre deosebire de pietonul normal, pe care il vezi ca vine si ai timp sa franezi, astia se deplaseaza extrem de repede spre trecerea de pietoni si efectiv iti taie calea.
    Din pacate nu pot fi de acord cu tine. As baga trotinetele electrice la categoria mopede. Ai carnet de categoria B, ai voie sa conduci scuter, trotineta electrica.
    Nu ai, stai pe bara.

    Sa nu mai mentionez cercopitecii care lasa trotinetele pe carosabil dupa ce le folosesc. Ca asa i-a invatat ma-sa.
    Nu suntem in stare sa reciclam si sa aruncam gunoiul la cos, hai sa dam la primate trotinete electrice.
    Din pacate, exista un procent infim de persoane capabile sa mearga pe o trotineta electrica. 10% ar fi mult. Restul sunt pericol public.
    Nu este un pas inapoi, ci doar trebuie reglementata treaba. Carnetul de conducere mi se pare cea mai ok varianta. Sa aiba voie doar cei care detin asa ceva. Pentru ca au facut o scoala si niste reguli de comportament in trafic. Plus ca multi copiii inchiriaza cu contul parintilor si umbla liberi prin cartier.
    Tin minte cand toata lumea isi putea cumpara scuter de la carrefour si se putea plimba in voie, fara carnet. Alta nebunie. Trotineta electrica e fix la fel.

    • Uite, am uitat sa mentionez. Da, exista o problema cu cei care le inchiriaza. Pentru ca nu respecta reguli, pentru ca le lasa unde au chef, pentru ca le distrug.

      Eu in articol m-am referit la persoanele care isi cumpara trotinete, nu la cele care le inchiriaza. Personal, nu cred ca inchirierea de trotinete electrica va avea viata lunga in Romania, pentru ca oamenii au tendinta de a distruge tot ce nu este al lor.

      In ceea ce priveste permisul de conducere pentru tortineta, mi se pare aiurea. Nu e ok, pentru ca:

      1. Cei care aleg sa isi cumpere trotinete vor ceva simplu, fara bataie de cap, adica fara sa faca scoala de soferi.
      2. Trotinetele nu depasesc 30 km/h, prin constructia lor, ceea ce inseamna ca nu au nevoie de permis de conducere. De ce nu am cere permis si pentru bicicleta?
      3. Ar trebui sa existe reguli bine stabilite si sanctiuni, astfel incat oameni sa se civilizeze fortat, daca nu pot altfel.

      O legislatie bine pusa la punct ar rezolva multe probleme. Nu permis de conducere, nu interzicerea trotinetelor.

    • Trotinetele electrice nu sunt pentru copii! Parintii care ii lasa se umble cu ele ar trebui amendati. Nu e ok ca un copil sa conduca o trotineta electrica. Un copil nu are habar de preventie, nu poate intui pericolele. Cei care le dau voie sa umble cu trotinete sunt niste parinti inconstienti.

    • Nici mopedele nu depasesc 45 km/h, cu toate astea iti trebuie permis, ca sa le poti conduce.
      Ori ai deja permis de categoria B (iti apare pe spate ca poti conduce categoria AM), ori faci curs de 2 saptamani, o saptamana practica si 8 ore in poligon, ca sa le poti conduce.
      Plus ca, pentru moped, trebuie sa ai minim 16 ani, nu 18.
      2 saptamani de curs nu mi se par bataie de cap, absolut deloc. Din pacate, e cam singurul mod prin care se pot educa oamenii si mai poti sa ii triezi.
      Mai ales daca e ceva ce folosesti in mod constant, ca sa mergi la munca/ scoala.

      Ideea e ca nu am nimic cu trotinetele electrice. Am ceva cu faptul ca se pot inchiria la liber si folosite la liber, de catre oricine. Si atunci cand apar prea multi care cauzeaza probleme, se cere reglementare de urgenta.
      Chiar daca ar exista benzi speciale, destinate biciclistilor si celor cu trotinete, tot ar ajunge sa se accidenteze intre ei.

  • Oops saptamana asta sunt in Bucuresti si aproape ca mi-a fost frica 😀 acum mai trebuie sa am grija trotinetelor, pe langa trafic, mizerie, miros, canicula, etc. Din ce am observat pana acum, sunt conduse cam aiurea, destul de negligent. Dar sunt doar in a doua zi :d
    Sunt curioasa cum va fi in oraselul meu, nu am vazut pana acum pe nimeni cu trotineta, trebuie sa ma uit mai atent 🙂

    • In Bucuresti este haos in general, nu doar de cand a inceput febra trotinetelor electrice. 😀 Daca ma intrebi pe mine, Bucuresti e cel mai naspa oras in care ar putea cineva sa locuiasca zi de zi. Oraselele din provincie sunt mult mai ok din multe puncte de vedere.

  • Ha, tocmai acum cand mi-am luat si eu! Biciclistii mi se par si mai dezastru, azi erau in centrul Clujului doi parinti cu trei copii, toti trei sub 10 ani, cel mai mic vreo 6, cu bicicletele pe sosea.
    Eu am de gand sa merg pe trotuar cu ea, pentru ca banda de biciclete lipseste cam de peste tot, dar numai dupa ce incepe scoala si se aglomereaza drumul rau de tot. Asta ca sa nu mai stau 3 ore zilnic in trafic pt 13 km.

  • Complet de acord cu tine, ca să putem evolua ca specie e musai să interzicem doar circulația bicicletelor pe drumurile publice pentru că bicicliștii, în marea lor majoritate sunt cei mai ordinari participanți la trafic. Restul de gadgeturi de pe strazi, gen trotinete electrice, segway, hooverboard, etc. sunt OK.

    • Nu e cazul să generalizăm, nu toți bicicliștii sunt iresponsabili. Mai repede aș arăta cu degetul către motocicliști, dar na’, nici aici nu putem să-i băgăm pe toți în aceeași oală. Personal, eu am o teamă de ei arunci când conduc și-i văd cu ce viteză merg și cum intră în depășire …

    • Ai dreptate, nu putem să generalizăm. După peste 200 mii de km. făcuți în 12 ani, după 10 ani într-o insulă unde cicloturismul e un fel de hype și am ajuns să avem o zi pe an jumătate din drumuri închise pentru că e ceva concurs cu 250 mii de bicicliști pe șosele pot spune că 99% dintre bicicliști sunt ordinari, restul de 1% sunt OK. De fapt nu doar pot să spun ci am și zeci de GB de înregistrări video care pot să susțină teoria asta.
      Apoi, când vine vorba de motocicliști, mă tem că-i confunzi cu scuteriștii din marile orașe, hipsterii care vor o țară ca afară și vor să salveze castraveții de mare și focile cu mustață de la pieire. Ăia sunt la fel de ordinari ca și bicicliștii, depășesc pe dreapta, nu-ți lasă loc de manevră etc.
      Adevărații motocicliști, ăia care posedă permis de conducere pentru atelajul pe care-l conduc, care, la fel ca și șoferii, dau un examen ca să poată să conducă „bestia” sunt de regulă oameni OK și responsabili pentru că spre deosebire de bicicliști și scuteriști trec prin niște probe. Ca să pui mâna pe covrig sau să conduci un motor e musai să-ți faci un dosar medical, să treci un test psihologic de unde reiese că ești relativ cu toate țiglele pe mansardă. Ori hipsterii ăilalți nu trec niciun test, nimic, se pișă pe ele de reguli. Nu doar că n-au obligația să le învețe, dar ei consideră că n-au obligația nici să le respecte.

    • Malin, dar cati nu sunt cu permis de conducere, acte ok, teste psihologice trecute si examene luate, iar pe sosele/autostrazi sunt adevarate pericole pentru ceilalti participanti la trafic? Nu inseamna ca daca ai permis, esti si ok. Tocmai de-aia nu mi se pare in regula sa se impuna permis pentru trotineta. Nu permisul reprezinta rezolvarea problemelor, ci niste legi bine stabilie care sa traga dupa ele, in cazul in care nu sunt respectate, niste sanctiuni.

    • Aspectul pe care îl omiți, ca și mulți alții de altfel și de asta îți formezi o opinie greșită în contextul dat e că un șofer sau un motociclist, cu permis, răspunde din prima, penal chiar dacă nu e inițial vina lui.
      Daca eu îl omor pe un idiot cu bicicletă care traverseaza pe o trecere de pietoni PE BICICLETĂ și fără să se asigure mi se deschide dosar penal mi se suspendă dreptul de a conduce pentru o perioadă de timp, sunt supus unei anchete etc.
      Ba mai mult, sunt obligat, ca șofer să am o asigurare ca să aibă cine să plătească despăgubiri, indiferent că e vina mea sau nu.
      Dacă un biciclist imi sare în față că e idiot, iar eu cu reflexe bune îl evit și ma înfig într-un zid și mor, biciclistul poate să se oprească să se pișe pe mine. Lui nu-i suspendă nimeni niciun drept, nu e considerat vinovat ci victimă și nu e obligat să plătească nimanui despăgubiri până nu decide un tribunal că e cazul. Asta după ani de procese și DOAR dacă familia victimei se duce în tribunal și își permite avocați ca să ceară despăgubiri după un astfel de proces.
      Treaba asta, explicația asta, poți s-o extrapolezi la ce vrei tu. Trotinete, scutere, căruțe etc.
      Toate statisticile, absolut toate, care vorbesc de subiect sunt greșite și manipulatoare. Pe aici au publicat la un momentdat hipsterii ăștia de la guvern niște statistici care revelau faptul că au murit vreo 40 de bicicliști într-un an în accidente, iar concluzia a fost că șoferii sunt… criminali. Toți fără excepție.
      Le-am explicat ca la ultimul retardat, pentru că ăstora e musai să le vorbești pe limba lor, că statistica lor nu spune cât la sută din șoferi fac accidente grave, câți au antecedente, cât la suta din totalul accidentelor de trafic vizează bicicliști și mai ales de câte ori a fost vina exclusivă a biciclistului și mai ales câți bicicliști au murit pentru că erau pur și simplu idioți.
      Anul ăsta au existat cel puțin 5 cazuri de bicicliști morți pe șoselele de pe aici pentru că… au coborât cu viteză ceva râpă și într-un viraj au sărit direct în prăpastie sau pentru că s-au dus să facă cycling la 30 de grade afară și a crăpat inima în ei. Hipsterii îi consideră pe ăștia în statisticile lor din care reiese faptul că șoferii sunt criminali și doar atât.
      În cazurile astea, ca peste tot unde se implică hipsterii de altfel se aplică dublul standard. Unii au drepturi și obligații, alții au doar privilegii.

  • Bucurestiul este asa cum este nu din cauza trotinetelor, sa fim seriosi! In orasul asta exista probleme legate de trafic de foarte multi ani pe care nimeni nu le rezolva. Suntem absurzi sa dam vina pe trotinete cand masinile sunt un haos total iar mijloacele de transport in comun abia mai fac fata reusind sa se strecoare printre ele. Incepe scoala, nici nu vreau sa ma gandesc cum va fi, cosmar!

    • Eu am spus de foarte multe ori ca nu-mi place si nu mi-as dori sa locuiesc in Bucuresti, ca prefer de 1000 de ori provincia. 🙂 Pai va fi haos, pentru ca parintii obisnuiesc sa-si duca la scoala copiii cu masina, sa nu cumva sa-i oboseasca prea tare pe jos sau cu metroul.

  • Eu stiu articolul despre care vorbesti, am vazut si comentarii exagerate, e adevarat, dar locuind in Bucuresti, pot sa spun ca inteleg pana la un punct inversunarea. Nu pe aia legata de poluare, ci pe aia legata de miscare in sine.
    Eu personal nu folosesc masina decat in weekend si atunci pentru cumparaturi sau iesiri din oras. Traficul din Bucuresti suntem noi in primul rand, toata lumea zice „traficul, traficul”, dar n-ar lasa masinile alea acasa atunci cand se poate. E groaznic oricum am da-o si sa stii ca e groaznic si la metrou la orele de varf. E greu si sa iei un copil de 7 ani si sa fii sigur ca ajungi mereu cu el la fix la scoala, cand se poate intampla sa stai si 20 de minute pe peron daca se intampla sa se lungeasca intervalul dintre trenuri (been there, done that). Nu stiu care e solutia, e o discutie foarteee lunga, cred ca intr-un fel sau altul, toata lumea are un pic de dreptate :))

    Legat de trotinete si biciclete, eu cred ca trebuie reglementate ca lumea, cum ziceai si tu, sa existe sanctiuni, sa fie scump sa ai un comportament de rahat in trafic si ar fi super ok ca transport alternativ. Tu poate ai grija si mergi protejata si ii respecti pe cei din jur. Dar nu e un comportament foarte comun, din pacate. Daca o masina face miscarile bruste pe care le poti face cu trotineta si intra pe alta banda se numeste neacordare de prioritate si poti sa iei amenda sau sa ramai fara permis. Daca o masina merge noaptea fara nicio lumina, va plati ca lumea pentru asta, dar nu pot sa zic cati biciclisti fara niciun fel de lumina sau ceva reflectorizant am evitat la mustata.

    Cat despre inversunarea pe care zic ca am inteles-o, se refera tot la comportament. Cum ziceam, tu esti poate atenta cand mergi pe trotuar, dar nu toata lumea face asta. E probabil frustrant sa mergi cu copilul care abia a inceput sa mearga pe jos si sa nu poti sa-i lasi nici macar un metru de libertate fiindca nu stii cine face o miscare brusca si da peste el. Daca s-ar educa acest comportament prin sanctiuni, cred ca toata lumea ar fi mai linistita 😀

    Si, ca sa fie clar, iubitul meu merge cu trotineta (nu e electrica) in fiecare zi la birou, pe trotuar. Si il sustin, dar tot fiindca stiu ca are un comportament ok si da prioritate pietonilor pe trotuar. Si da, as fi de acord sa ia amenda daca s-ar purta ca un bizon :))

    • Pai aici ar fi de umblat, la reglementarea lor astfel incat sa inteleaga toata lumea ce drepturi/obligatii are atunci cand merge cu trotineta electrica. Solutia nu este sa le interzicem, ci sa clarificam niste aspecte in ceea ce le priveste.

  • Citeam un articol foarte pertinent care zicea ca bicicletele electrice sunt bune dacă înlocuiesc, de exemplu, masina adica ceva poluant. Dar ca, din pacate, alea pe care le imprumuti, mai ales, nu-s folosite in scopul asta. Atunci cand cineva foloseste trotineta la o plimbare, când altfel și-ar fi folosit picioarele, atunci nu se justifică. Eu am fost vara asta socata de numărul de obezi din România, daca înlocuim mersul pe jos cu trotinete electrice, numărul de obezi va creste.
    Altfel nu mi se pare normal mersul cu ele pe trotuar (bicicletele sunt un pericol pentru pietoni) , dar nici pe șosea(masinile sunt pericol pt trotinetisti), singura soluție pe care o vad sunt pistele ciclabile. Argumentele tale or fi bune, doar ca nu toti sunt la fel de atenți ca voi, iar voi nu mergeți cu trotineta într-un oraș aglomerat.
    N-o fi fain Bucureștiul, dar într-un oraș mare ai o oferta culturală mult mai mare față de un orășel de provincie. Cand ma apucase pe mine mutatul la tara, mi-am dat seama ca acolo gata filme, piese de teatru și alte spectacole 🙁 Gata restaurante si cafenele faine, librării si alte lucruri pe care ti le ofera un oras. Uite si tu, trebe sa bati drumul pana la mare ca sa bei o cafea buna. Plus ca, daca ai copii, tot in oras mare ii trimiți la studii.

    • Legat de totinete, sa stii ca sunt destul de multi cei care le inchiriaza pentru a merge la serviciu sau acolo unde au treaba, in loc sa foloseasca masina. Cred ca mai multi decat cei care le iau doar pentru ca au chef sa se plimbe.

      Legat de ce spui tu de Bucuresti, sa stii ca pe mine nu ma intereseaza ca-mi ofera teatre, mall-uri si cafenele, daca aerul este poluat, daca aglomeratia simt ca ma sufoca la maximum, daca preturile sunt nejustificat de mari … sau daca imi scurteaza viata cu 10 ani. Bucuresti nu e Barcelona! Eu am spus ca prefer provincia in loc de Bucuresti, nu orasul in care locuiesc eu in loc de Cluj, Amsterdam sau Barcelona, deci e o diferenta. Copiii pot merge la facultate si in alte orase la studii. Spre exemplu, eu am preferat Brasov in loc de Bucuresti. Am regrete? Bineinteles ca nu.

  • La noi in oras (zona pariziană) tocmai am citit in revista orașului ca pt securitate, primăria a hotărât să interzică circulația trotinetelor electrice , a hoverboard-urilor, etc pe trotuare si treceri de pietoni. Ei zic ca astea se considera vehicule si trebuie sa circule pe carosabil. Asta e, unde-i lege nu-i tocmeală.
    De fapt in Franta, ministra transportului vrea sa le interzică pe trotuare, ca pana acum interdicțiile sunt doar inițiative la nivel de primării.

  • In orasul meu (Arad) s-au facut piste de biciclete in sensul ca s-a trasat cu vopsea, pe sosea, o banda in plus, deci mi-au luat din spatiul pe care trebuie sa circul cu masina si mai trebuie sa fiu si atenta la biciclisti, o categorie de oameni indisciplinati in trafic. Avem o faleza de cativa kilometri de-a lungul Muresului, faleza pietonala. Pe langa apa exista un trotuar mai ingust, paralel cu Muresul, care a devenit pista de biciclete. Unde credeti ca circula oamenii cu bicicleta? Da, sus pe faleza, sa-mi fie frica sa-mi las copiii de mana si sa ma tot uit in spate daca vine unul calare pe bicicleta, in viteza.
    Trotinele electrice ma enerveaza pentru ca sunt paiul care a rupt spatele camilei. Unde-i mai pui si pe astia? Sa deranjeze masinile (care spre deosebire de altii care circula pe sosea platesc bani pentru asta) sau sa deranjeze pietonii? Aici e problema.
    Daca ar fi benzi distincte, nici sosea dar nici trotuar, unde sa circulebiciclete, trotinete, role, monociclu, bine ar fi!
    Pana atunci, nu mai vreau inca o categorie de oameni care circula pe unde apuca, sosea sau trotuar.

    • Avem nevoie de niste legi, asta am spus si eu. Sa se reglementeze anumite lucruri in privinta celor care merg cu trotinetele, sa aiba si obligatii in aceeasi masura in care au si drepturi. Sa poata fi trasi la raspundere in cazul in care se intampla ceva.

      Dar nu poti sa spui ca de masini nu ar trebui sa ne legam de masini, invocand scuza ca ele platesc taxe. Ok, platesc, dar platesc pentru ca polueaza. trotinetele si bicicletele nu polueaza, ba din contra, ar fi foarte bine daca toti am circula cu astfel de mijloace de transport, asa cum o fac olandezii. Dar la noi s-au invatat oamenii comozi, asta este adevarul.

  • Eu as interzice mașinile în orașe. În afara de aprovizionare, transport public și alte servicii publice (inclusiv taxi) zero mașini. Noua ni se par normal (sau obișnuit) sa ne fie înțesate străzile de mașini, dar e o chestie de doar câțiva zeci de ani. Care ar putea foarte bine sa dispară. Nici nu e vorba de poluare. Pur și simplu ocupa prea mult spațiu. Și strica peisajul. Am ajuns sa visez tot mai des la felul cum arătau anumite străzi de la mine din oras și doar acum 15-20 de ani, cât de goale de mașini erau. Și liniștite! Fără partaielile atâtor mașini. Visez la cât de largi erau trotuarele în unele locuri.
    În schimb, sa se facă în anumite zone mărginașe ale orașelor parcări imense, inclusiv subterane, în care lumea sa își lase mașinile pt când vrea sa se plimbe între și în afara localităților. Sau pasaje subterane între mai multe parcări din orașe (centrele sa fie astfel legate de alte zone – dacă chiar vrei sa ajungi în centru cu mașina personala, sa o faci subteran, doar subteran). Nu mai vreau sa vad și sa aud mașini personale în oras. E destul deja. O sa fie greutz (mers și așteptat în stație iarna, când n-o sa fie destule taxiuri libere, sau parcarea subterana prea departe), dar știți ceva? Trece! Iar trotinetele electrice, bicicletele, scuterele pot sa se înmulțească, din partea mea.

    • Buna!

      Am fost tentata sa cred ca iubitul meu a lasat acest comentariu, pentru ca exact la fel ca tine gandeste si el. Exact asa imi spune de ceva vreme, ca ar fi ok sa nu mai existe deloc masini in orase, ca i-ar placea ca oamenii sa circule doar cu biciclete si trotinete, asa cum o fac cei din Olanda. Sau daca nu toti, macar intr-un numar cat mai mare.

      Cand am vazut in Viena ce parcari mari au in apropiere de iesirile din oras, am zis ca asa ceva ne-ar trebui si noua. Dar evident ca sunt foarte putini cei care gandesc ca tine si ca mine. Oamenii s-au invatat comozi, vor confort, vor sa parcheze cat mai aproape de intrarea in parc, de scoala copilului, de intrarea de la supermarket, etc. Si nimeni nu se gandeste sa ia vreo masura in aceasta privinta, nimeni nu vrea lucrul asta, desi masinile si poluarea ne fac un mare rau. La fel ca si mancarea proasta.

      Multumesc pentru comentariu! 🙂

    • Si eu gandesc la fel. Prin marile orase pe unde am fost si chiar am fost, am vazut tot mai multe stradute pietonale ce afisau clar: acces aprovizionare cu orar clar, sau benzi separate pt masini publice acceptate (politie, ambulanta, autobuze transport comun, utilitarele) . Si zau ca mi se pare atmosfera umana f. faina: oameni relaxati, pe strada, rad, discuta relaxati intre ei ca nu ii claxoneaza nimeni. Parcarile mari la metrouri degreveaza oamenii care vor sa traverseze orasul si sa lase masina acolo.
      In Bruxelles o data pe an se organizeaza ziua fara masini. Adica o duminica pe an, de la ora 9 la ora 19, nicio masina nu e tolerata (decat cei care cer din timp, si primesc autorizatie cu motive clare si demonstrate: naste nevasta/ bilet de avion/ interviu/handicap) si ofera gratuit transportul in comun. E o atmosfera de sarbatoare in tot orasul! si nu m-ar deranja sa fie in fiecare duminica asa.

      Problema la romani e lipsa de respect. Lipsa de respect intre soferi, intre oameni, fatza de reguli si normele de conduita. Inca am discutii ciudate cu romani, veniti in strainatate, ce sunt ofticati ca au luat amenda pt ca au depasit viteza cu 4km/h, ca ce limita e asta de 50km/h maximum si de ce nu se accepta marja de 10km in plus? Si mai am ceva de scris pt a descrie realitatea romaneasca: toleranta la incompetenta si iresponsabilitate. Si aici nu ma refer la un esec sau la o greseala. Acceptam incompetentilor toate scuzele posibile: ca are si saracul familie si e grabit, rate de platit/nu putem să-l dam afara/ pune sa plateasca amenda asa mare / lasa fara carnet. Un pic mai stricti daca am fi, in toate (si la ciubucul lasat, si la respectat orar de catre angajatii de la stat, si la respectat procedurile de catre angajatii de la stat, si la completat corect hartiile alea imbecile de la stat, etc etc), dau review-uri la soferii cu care trimit colete in tzara (ohoho, ce povesti am, si desi mi-a batut obrazul un roman ca vai, ii stric aluia afacerea, dar zau ca pot fi unii mai seriosi ). Tara lui „Las-o ba ca merge asa”.
      (nervoasa cu emag ca am comandat caiete pt scoala, de donat, si as vrea sa ajunga in ziua de incepere a scolii, si comanda e de o sapt. blocata, si nu, nu am de ales, scenariul sa anulez comanda dar de unde mai comand cu livrare? ……)

    • Stiu ce zici si sunt perfect de acord cu totul. Oamenii sunt necivilizati din cauza faptului ca in Romania nu exista legi stricte. Nici macar legile actuale nu se respecta. Daca parcheaza cineva pe trecerea de pietoni, pentru ca acolo a gasit loc cand a vrut sa dea o fuga la magazin, iar politia trece pe langa masina, nici nu se deranjeaza sa-l ia la intrebari. Merge mai departe, e ca si cum ar fi normalitate. Chiar si politia face asta. Si cum sa avem pretentii?

      Tarile care sunt astazi dezvoltate au ajuns la nivelul la care sunt datorita legilor. Oamenii nu se civilizeaza fara legi aspre, fara sanctiuni.

      Poti anula comanda la eMAG. Uite, pe site-ul asta au produse de papetarie, rechizite scolare https://www.officedirect.ro si mentioneaza ca livreaza in Bucuresti in 24h iar in tara in 24/48h. Poti incerca. 🙂

    • Multumesc, nu vreau sa anulez la emag pt ca nu gasii sa livreze la tzara, unde fac eu donatiile….
      Dar o sa le scriu un review frumos.

    • Dar curierul livreaza si la sate, din ce stiu.

      eMAG are foarte multi clienti si-si permite sa faca chestii de genul asta, sa intarzie foarte mult comenzile. Am patit-o si eu.

    • Da, putini cum suntem care gândim asa, poate descoperim ca suntem mai mulți și mai facem și prozeliți 🙂
      La asta cu comoditatea, ma mai iau de colegi, mai în gluma, mai în serios, când simt bine de tot poluarea în aer când vin la munca (de obicei în zile uscate de iarna). Unii zic ca ar folosi transportul în comun, daca ar fi rețea bună. O data am întrat însă în profunzime în problema și i-am arătat unuia ca are transport în comun pana aproape de casa. Deja era o chestiune de câteva sute de metri de mers pe jos. Răspunsul :”A, ca tot e de mers”. La care eu l-am luat cu „ce atata comoditate…”. La care el „pai trebuie sa ai și comoditate, comfort, în viata!”. Na, asta-i concluzia. Pentru mulți, o rețea de transport public care nu-i lasă în fata porții nu e o rețea de transport public dezvoltata.
      Eu înțeleg nevoia de comfort după ce ne-au chinuit zeci de ani comuniștii (si eu am prins cat pt o viata, sunt din ’82:))
      dar în 30 de ani am avansat mult și am mai putea lasa de la noi câteva sute de metri.

    • Sunt foarte multi care nu realizeaza ce inseamna aia plouare si implicit, care sunt efectele ei in timp. Tot aia sunt si cei care nu dau 2 bani pe incalzirea globala, pe principiul „daca eu nu sunt afectat acum, nu e nici o problema, mergem inainte cu aceleasi obiceiuri proaste”.

    • M, sunt mai batrana ca tine cu 3 ani, hahaha.
      Si mai sunt intr-o tara unde poluarea a nenorocit. Mai exact, mineritul intensiv s-a oprit in anii 60 si din motive de poluare: au disparut muste, tantari, broaste, soparle, berze. Tot lantul trofic. Abia la berze s-au prins biologii ce se intampla. Acum sunt programe de adus berze inapoi (si nu, nu este inca reusita, au adus in parcuri zoo si le hranesc si lasa libere si ele vin dupa mancare si ocazional pleaca in alte tari). Sunt intr-o tara unde mare parte din centre sunt pietonale (transport de aprovizionare diminetile) si strazile noi cu benda dedicata pt autobuz/politie/taxi etc. cu subventii la salariatii ce vin cu bicicleta, cei ce isi cumpara trotineta electrica, abonamente de transport in comun acceptat decontat pe firma, etc. Si stii ce am remarcat? ca cei cu bicicleta/trotineta/transport in comun sunt mai sanatosi. Si tot multi nu inteleg ca poluarea e o problema grava, nu le pasa de ce e in urma, realmente pt unii lenea e mai mare decat rezultatele pozitive.

      Noi ne-am mutat cu locuintza tocmai pt a avea o viata mai simpla si mai putin transport si timp mai mult pt hobby si pt mine. Mi-a iesit. Unii insa sunt prea comozi.

    • Nu este fezabil ce spui tu din pacate. Uite eu stau pe un deal, la marginea Clujului. Copiii merg la scoala din centru si chiar daca nu ar merge acolo tot nu as avea una buna aproape. Cum crezi ca ajung cu doi copii dimineata la ora 08:00 la scoala, sa zburam pe maturi zic ca nu e o optiune. Si asa plecam la 7:10 din casa. Si cum ajung de la scoala la serviciu care este in celalalt capat al orasului, dupa ce trec de o linie de cale ferata?
      Nu exista logistica si nici timpul fizic sa facem aceste drumuri altcumva decat cu masina. Despre utopii putem vorbi oricat.

  • Singura chestie la care m-am putut gândi citind ce ai scris este de ce oare trebuie băgați în seamă toți oamenii? In general vorbind, ce sens are sa comentam și să ne pierdem vremea analizând și explicând lucruri tuturor?
    Oricine vine cu o părere logica și explicată este binevenit, dar alții care vorbesc doar vorbe în vânt fara să știe despre ce vorbesc, well, pentru ăștia eu nu mi-aș da timpul strofocandu-ma sa explic X sau Y